BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

heyyy...... =))

tq sudi jenguk2.. (o^.^0).......

Friday, November 19, 2010

budu vs tempoyak vs cencaluk ^_^

Sawaddikha...... =))

aku rase korang mesti familiar ngan budu.. tempoyak.. ngan cencaluk neh.. lagi2 kalo korang ni org kelate.. ganu.. melaka... n yg paleng penting skali korang org MELAYU n org MALAYSIA....!!!! wat malu je weh kalo korang x knal seme mkanan terhebat di dunia neh......... x menikmati hidup langsung (muke serius)!! erkkkk.... hahahaahaa......... lalalaala~ ~

ada apa dengan BUDU??

nyummmmyyyyy!!

walaupon aku bkan org kelate... tp aku bangge ckp aku suka makan budu!!!! ^.^ aku tamo la crite camne budu ni diproses.... sbb bagi aku care pembuatan die cam 'censored' sket... siap bertong2 seme... seriau plak...  haha...tapi kan... bagi aku budu ni sdap gler...!! kalo x lalu mkn.... pekena budu.. nasi panas2.. ngan ikan bakar... pergghhh!!! tebaeekkkk!! kat dlm peti ais umah aku wajib ade budu...  mak aku yg rajin beli.... so kalo teringin nak mkn  tuh trus wat jep.... mak aku slalu perah limau nipis sket.. ltak bwang merah sket.. ltak cili api..... terangkat!! abah aku je yg x mkn budu.... pelik katenye..... hihihihi... ^.^ abah pnah kate kat kitorang... " g la amek straw sedut budu tu mcm tnga mnum air.. " abah jelezzzzz!!! lol....


sllllrrrppppp!!


ni la rupe brand budu feveret mak aku... hahahaha.... BUDU CAP KETEREH!!! budu cap laen x sdap katenyer... mmg btol pon... budu cap laen x sdap.... hidooopp CAP KETEREH!!!!!  lol...  =.=

ps>> korang kalo nak try mkn budu blilah cap ni... ihihihihihhi... (promote sket)...



CENCALUK??

chenchalhoq!!.. hihi...

ni pon salah stu feveret aku gak.... tp x la seketagih cam budu.... dulu mase aku skolah sains muar.... bile tang pergi or balek msti mak aku sroh abah lalu ikot melaka... nak beli belacan katenyer... skali haaaaaa..... amek ko..... bkan stakat blacan jep... bebotol2 cencaluk mak aku beli.... abah aku pon da fham da ngan perangai mak aku.... (mak aku  ni same je ngan aku..) hihih....care nak mkn die same jep cam budu... mak aku potong bawang merah.. cili ngan asam limau sket... pastu campak jep lam cencaluk tuh....  makan!! tp aku x suke sngt cencaluk neh.. sbb rase die agk masin sket..... pastu ley nmpak ade kaler itam2 sket...mak aku ckp tu mate udang tuh.... haiyaaa... aku suka kaler die jep... kaler PINK!!!! da bomb!! hahaaha... ^_^





p/s>> kat melaka jep korang ley nmpak suasana neh.......... mak aku taley nmpak bnda2 neh... bahaye.. semua die beli nnti... hahhahaha........ ^_^




TEMPOYAK ttp di hatiku..........


sdapnyer............

aku bab mkn durian ni kureeng sket.... stakat kene seulas 2 je boley la...muak n panas... tp kalo durian tu da jd tempoyak........ aku suke!!! hahaha.... lagi2 kalo camporkan dgn sambal belacan..... kecur ayaq liur... pastu cicah ngan ulam timun ke.. kacang botol ker... hmmm ... org thai kate AROIIII (sdp)!!!!!! ^_^... tp tulah.... tempoyak ni susah sket nak dpt.. kalo tnga musim durian adew la...  kalo tak.. x de mknenyer nak mkn tempoyak.... huhu.... lagi satu... tempoyak ni ley dipelbagaikan cara memakannye...  masak lemak tempoyak taruk udang?? masak tempoyak ikan patin?? masak tempoyak pucuk paku?? haish........... lapaaa la plak... hahahhaha............ hmm.... (kroookk..krookk.... bunyi prot...... ) =.=.... tp kan... jgn la plak korang wat tempoyak ni mcm jem yg sapu kat roti tuh or wat konon2 korang tnga mkn aiskrim perisa jagung.... siap ade cone neh... x selera la plak aku.... ngarot!! lol.... =.=


masak lemak tempoyak taruk udang.....
masak tempoyak ikan patin.....
















p/s>> sesaper yg x pnah rase mkn masakan ni.... aku sarankan korang supaya pegi  bunoh diri jep... hahhahaha.... rugi wehhhhhh........rugiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...... hihi.... (o^.^o)



kajian menunjukkan :


peminat budu, cencaluk, dan tempoyak tegar yang dirahsiakan identitinye.....





beliau berkata... (bace dlm sleng mat saleh sket.. ) " saya suka ini buduu... cencalukkk.. n tempoyak so much!!!! saya akan matiii.....tanpanya..... AMAZING TASTE!!!! malaysia boleh!!!!!!! "


see...... org luar pon suke mknn yang ade kat negare kite neh.... sbagai rakyat mlsia aku bangga la yg kat mlsia ni memacam jenis mknnn ade... aku ni pulak jenis tekak universal... semua aku telan.....  mgkin mewarisi kturunan mak aku yg suke mkn bnda yg pelik2.. x cerewet... hahahaha.... ^_^ whateva.... !


p/s>> sesape yg x pnah cube budu.. tempoyak or cencaluk neh sila lah cube sbelom smpai ke nafas korang yg terakhir...dont judge a book by its cover....! jgn pndang pd rupanya.... tp tngok dlu isinya dan rasenyer....... baru korang akan tawu nilainye yg sebena.....=))

5 comments:

epol said...

tetap x leh makan budu,cencalok n whatsoever...hahahahahha :p

cik ngade ngade said...

hahahahah...tekak mat saleh la neh.... wekkkkk!!! ^.^

THE ZUL said...

hihihi ni peminat budu nak komen ni :P

my fav ikan bawal cicah budu.....
belacan pun orait gak...cuma cencalut jer jarang2 makan sebab mak aku jarang2 beli :P

cik ngade ngade said...

woww!! nak try la nti bawal cicah budu... =p
sedap kan buduuuuu!! hahaha.......

Nia Kmj said...

brad pit mkn budu?? owh tidak! pengsan nia bce..haha