BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

heyyy...... =))

tq sudi jenguk2.. (o^.^0).......

Monday, December 13, 2010

anda geniusss dlm maths?? ^^

heyyy.. =)



jap2... comelkan kalkulator neh???? hehe.....



oke...
kalo korang rase korang dah cukop hebat sangat lam matematik... cube jwb soklan ni....
hehehehehehe....... sesiapa yang dah tawuu jawapan die.. tahniah!!! ^^

ade 3 orang sekawan....
nak pergi bercuti ke satu pulau...
mereka bertiga ingin berkongsi satu bilik yg berharga rm30 untuk satu malam....
mereka bersetuju lalu mengeluarkan rm 10 setiap seorang...

rm10 + rm10 + rm10 = rm30

tetapi...
pekerja hotel tersebut mengatakan bahawa pada hari tersebut.. pelanggan akan diberikan diskaun sebanyak rm5...

rm30 - rm5 = rm25

pekerja hotel tersebut ingin memulangkan baki rm5 kepada 3 org tersebut tetapi die x taw camne nak bahagikan rm5 kepade 3...

rm5 / rm3 = ????

lalu mengambil keputusan untuk memberikan setiap seorang rm1 manakala bakinya rm2 sebagai upahnye mengangkat beg...

rm 1 + rm1 + rm1 + rm 2 = rm5 

jadi...
kalau nak diikutkan semula....seorang hanya mengeluarkan rm9 sahaja untuk bilik hotel tersebut....

rm9 x 3 = rm27

rm27 + rm2 (upah angkat beg tadi) = rm29

EHHH?? MANE LAGI RM1??????

sori guys... jawapan ni btol jugak >> rm25 + rm1 +rm1 +rm1 +rm2 = rm30
tapi.... cube fikir jawapan yang out of the box....   slamat mencube.... =))


~ jeng jeng jeng........... ~

7 comments:

Haidar Coremand said...

btol la..kan rm25..campur singgit, singgit, singgit..ade 28..campur 2 jadilah 30...

cik ngade ngade said...

lalalala.... cube tngok balek... =))

Haidar Coremand said...

penat aku explain td..haih..kenapa komen malam weyh? aku kat Malaysia!!!

Fairuz Fazilah said...

aah faz. faz kire tu salah. hahahahhaa. patutnye camni je. rm25 + rm1 + rm1 + rm1 +rm2= rm30
kan senang. hahahahahaa. wek :P

Haidar Coremand said...

.mereka kluar 10...bila dah diskaun 5 ringgit, sorang tu kluar 9 rggt..yang lagi dua orang kluar 8 ringgit.. bila mereka dpt singgit, sorang tu dah kluar 10 ringgit..yang lagi dua orang kluar 9 ringgit..btol la...

cik ngade ngade said...

hahaha...soklan ni senanye tlah dipusing2 cite...

fafa>> mmg la btol... saje je twist soklan tu kasi pening.. nak bagi fikir laen dr yg laen sket...

haidar>> yeah!!!! itulah jawapan logik yang dicari2.... bravo!!! haidar mmg pandai... =))

FARAH IRINA said...

RM 1 tu x kemana-mana... there is a trick...
pernah kena dgn lecture soalan nie tyme kelas economy...
OMG sgt geram bile da taw...!! huhui... ^_~ nice one faz...